Wat data design doet

Goed data design gaat verder dan alleen mooi vormgeven. Het helpt je om:

Inzicht sneller over te brengen
Bezoekers begrijpen in één oogopslag wat de data vertelt. 

✔ Beter te overtuigen
Visualisaties maken je verhaal krachtiger in rapporten en presentaties.

✔ Complexiteit te beperken
Zelfs grote hoeveelheden informatie worden overzichtelijk.

Waarom kiezen voor Jaaf Design?

✔ Specialist in data- en informatievisualisatie 
Wij maken complexe informatie toegankelijk voor elk publiek.

Gericht op impact 
Design met een doel: informeren, overtuigen of activeren. Altijd op maat en strategisch doordacht.

Flexibel en technisch onderlegd  
We passen ons aan aan jouw wensen en denken mee vanuit inhoud én techniek.

Maatwerkoplossingen  
Onze diensten zijn toegankelijk en afgestemd op jouw project.

Laat data voor je spreken

Laat je gegevens geen doolhof zijn. Met de juiste visualisatie wordt jouw boodschap niet alleen begrepen, maar ook onthouden.

Vraag vrijblijvend een kennismaking aan en ontdek wat data design voor jouw organisatie kan doen.

Wat we voor jou kunnen doen

Scrol door onze projecten en ontdek hoe ideeën werkelijkheid worden!

ROM

State of Innovation

Uitdaging: Hoe breng je de dynamiek van de innovatieve ondernemers in de regio Utrecht op een visueel aantrekkelijke en interactieve manier over? Hoe maak je complexe data en verhalen toegankelijk, terwijl je de kracht van het netwerk en de ondersteuning die bedrijven ontvangen, belicht? De uitdaging was om een balans te vinden tussen storytelling en het bieden van een overzicht van de impact die de regio heeft op de ondernemers.

Oplossing: We creëerden een scrolly webpagina met interactieve data-elementen die de bezoeker meenemen in het verhaal van ‘State of Innovation’. Door middel van visuele storytelling brachten we de reis van de ondernemers in beeld, van kennis en financiering tot toegang tot markten. De interactieve elementen zorgen ervoor dat de bezoeker zelf ontdekkingen kan doen en de impact van de regio Utrecht op de innovatieve ondernemers zelf kan ervaren.
Webdesign, Interactieve Data Visualisatie, Storytelling, Digitale Ervaringen

Live website

ROM
ROM
ROM
ROM
ROM
ROM
ROM
ROM

State of Innovation

Uitdaging: Hoe breng je de dynamiek van de innovatieve ondernemers in de regio Utrecht op een visueel aantrekkelijke en interactieve manier over? Hoe maak je complexe data en verhalen toegankelijk, terwijl je de kracht van het netwerk en de ondersteuning die bedrijven ontvangen, belicht? De uitdaging was om een balans te vinden tussen storytelling en het bieden van een overzicht van de impact die de regio heeft op de ondernemers.

Oplossing: We creëerden een scrolly webpagina met interactieve data-elementen die de bezoeker meenemen in het verhaal van ‘State of Innovation’. Door middel van visuele storytelling brachten we de reis van de ondernemers in beeld, van kennis en financiering tot toegang tot markten. De interactieve elementen zorgen ervoor dat de bezoeker zelf ontdekkingen kan doen en de impact van de regio Utrecht op de innovatieve ondernemers zelf kan ervaren.
Webdesign, Interactieve Data Visualisatie, Storytelling, Digitale Ervaringen

Live website

FIFA

Van tig data naar duidelijk verhaal

Uitdaging: Voetbal wereldwijd naar een hoger niveau tillen. Hiertoe onderzocht de FIFA in 200 landen hoe voetbal daar is gestructureerd. Ze verzamelde meer dan 1.000.000 datapunten. Grote vraag: hoe vertaal je al die data naar een duidelijk en toegankelijk verhaal? En dat in 200 rapporten!

De oplossing: We ontwierpen een flexibel template voor het rapport. Dat was toepasbaar voor alle landen, omdat we rekening hielden met de spreiding van data en tekst. Om het proces van het invullen van dit template gemakkelijker te maken, koppelden we er een CMS aan. Op het hoogtepunt schreven er 75 mensen tegelijk aan mee!

Data visualisatie, rapport, consultancy

Fifa
Fifa
Fifa
Fifa
Fifa
Fifa
FIFA

Van tig data naar duidelijk verhaal

Uitdaging: Voetbal wereldwijd naar een hoger niveau tillen. Hiertoe onderzocht de FIFA in 200 landen hoe voetbal daar is gestructureerd. Ze verzamelde meer dan 1.000.000 datapunten. Grote vraag: hoe vertaal je al die data naar een duidelijk en toegankelijk verhaal? En dat in 200 rapporten!

De oplossing: We ontwierpen een flexibel template voor het rapport. Dat was toepasbaar voor alle landen, omdat we rekening hielden met de spreiding van data en tekst. Om het proces van het invullen van dit template gemakkelijker te maken, koppelden we er een CMS aan. Op het hoogtepunt schreven er 75 mensen tegelijk aan mee!

Data visualisatie, rapport, consultancy

CMU

Dashboard ‘Centrum Management Utrecht’

Uitdaging: CMU is in bezet van waardevolle data. De vraag was: hoe maak je hier inzichten van waar de leden mee geholpen zijn.

Oplossing: Al snel kwamen we tot een custom dashboard. Het dashboard moest niet alleen data visualiseren, maar ook een platform bieden voor het delen van inzichten, het bevorderen van samenwerking en het maken van strategische keuzes op basis van real-time informatie.

Onze specialiteiten: Webdevelopment, Interactieve Data Visualisatie, Dashboard Ontwikkeling, Data-analyse, User Interface Design

CMU
CMU
CMU
CMU
CMU

Dashboard ‘Centrum Management Utrecht’

Uitdaging: CMU is in bezet van waardevolle data. De vraag was: hoe maak je hier inzichten van waar de leden mee geholpen zijn.

Oplossing: Al snel kwamen we tot een custom dashboard. Het dashboard moest niet alleen data visualiseren, maar ook een platform bieden voor het delen van inzichten, het bevorderen van samenwerking en het maken van strategische keuzes op basis van real-time informatie.

Onze specialiteiten: Webdevelopment, Interactieve Data Visualisatie, Dashboard Ontwikkeling, Data-analyse, User Interface Design

Nielsen

Inzicht in grote sportevents

Uitdaging: Hoe zorg je ervoor dat iedereen naar een wedstrijd kijkt? Dat fans op het puntje van hun stoel zitten van spanning? Hoe blijf je als sport relevant, hoe blijf je groeien? Dat zijn vragen die Nielsen met hun data kan beantwoorden. Jaaf hielp mee aan het beschikbaar maken van deze data voor interpretatie.

Oplossing: Voor ’s werelds 20 grootste toernooien hebben we een serie van 20 rapportages ontworpen met heldere data visualisaties. Die maken het eenvoudig trends te ontdekken en waardevolle inzichten te verkrijgen. In de juiste context krijgen data betekenis.

Data visualisatie, Whitepaper

Nielsen
Nielsen
Nielsen
Nielsen
Nielsen
Nielsen
Nielsen

Inzicht in grote sportevents

Uitdaging: Hoe zorg je ervoor dat iedereen naar een wedstrijd kijkt? Dat fans op het puntje van hun stoel zitten van spanning? Hoe blijf je als sport relevant, hoe blijf je groeien? Dat zijn vragen die Nielsen met hun data kan beantwoorden. Jaaf hielp mee aan het beschikbaar maken van deze data voor interpretatie.

Oplossing: Voor ’s werelds 20 grootste toernooien hebben we een serie van 20 rapportages ontworpen met heldere data visualisaties. Die maken het eenvoudig trends te ontdekken en waardevolle inzichten te verkrijgen. In de juiste context krijgen data betekenis.

Data visualisatie, Whitepaper