• Esther Rookhuijzen

Even over infographics

Ons brein neemt visuele informatie sneller op. Niet een klein beetje sneller, maar 600.000 keer vlotter. Infographics trekken de aandacht en geven snel een inkijkje in (ingewikkelde) materie. De infographic zie je daarom overal. Maar waar moet je op letten als je het zelf wilt gaan doen? 4 belangrijkste uitgangspunten op een rij:



1 De kern De truc bij de infographic zit hem in het versimpelen en uitleggen, oftwel een onderwerp helemaal strippen tot de kern. Teveel details leiden af aan maken het weer slechts scanbaar. Dat willen we juist voorkomen. Als de kern bloot ligt, kan je de gevonden informatie opnieuw logisch gaan ordenen. Met deze ordening valt of staat de infographic.


2 Jip en Janneke

Je gaat de zaken vereenvoudigen met jouw infographic. Je moet het onderwerp binnenstebuiten begrijpen om de juiste verbanden te kunnen leggen en vooral om te weten wat je weg kan laten. Het helpt om voor jezelf een korte samenvatting te maken op Jip en Janneke niveau. Op zijn Cruijffiaans: iets wat je niet snapt, kan je niet uitleggen. Let daarbij op dat jouw doelgroep de infographic moet begrijpen. Sluit bij hun kennisniveau aan.


3 Combinatie inhoud en beeld In een infographic voeg je beeld én tekst op de best mogelijk manier samen. Daar waar mogelijk vervang je tekst door beeld maar tekst blijf je nodig hebben. Het moet elkaar logisch versterken en verbanden blootleggen. Zomaar klakkeloos teksten uit een folder of website hergebruiken met een icoon ervoor, is daarom geen infographic.


4 Begrijpelijkheid op 1, vormgeving op 2 Vormgeving op een tweede plek? Jazeker. Bij de infograhic draait alles om het (snel) snappen en behapbaar maken van de informatie, dat is altijd je hoofddoel. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat er niet fraai vormgegeven uit mag zien vervolgens. Het oog wil ook wat, maar laat dit niet leidend zijn in je keuzes.

Een infographic maakt niet alleen ingewikkelde zaken inzichtelijk. Het maakt ook stroperige thema’s dynamisch. Een infographic vermindert de tijd die je doelgroep nodig heeft om jouw verhaal te begrijpen. Er is geen thema of branche dat niet boeiend in een infographic verwerkt kan worden, dus loop je er tegen aan dat er te weinig mensen jouw informatie lezen, of dat ze het niet begrijpen? Pak een stift en een tekenvel en begin het visueel te maken. Leef je uit! (en deel je pogingen, vinden we leuk!)

0 keer bekeken
Jaaf Design b.v.

Joan Muyskenweg 62

1114 AN Amsterdam

  • Instagram Jaaf Design
  • Facebook Jaaf Design
  • LinkedIn Esther Rookhuijzen

Kvk 75987783  |  BTW 860469025.B.01