• Esther Rookhuijzen

Infographic huisstijl

Bijgewerkt: mei 7

De meeste organisaties beschikken over een huisstijl. Veel organisaties maken ook gebruik van infographics. Toch zijn richtlijnen voor infographics vaak niet opgenomen in de huisstijl. Hoe zorg je ervoor dat je infographics niet alleen inhoudelijk de boodschap overbrengen, maar ook in lijn liggen met je overige communicatiemiddelen? Dit is iets waar we veel communicatie-professionals mee zien worstelen.


Maken jullie veel gebruik van infographics of zijn van plan dit te doen? Dan is het misschien de moeite waard om een infographic huisstijl te laten ontwikkelen. Eén boodschap kan namelijk visueel op veel verschillende manieren worden weergegeven en dus op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Hierdoor hoeft een infographic stijl die voor de ene organisatie wél werkt, voor een andere organisatie niet te werken.

Net zoals bij een ‘normale’ huisstijl, wordt er gekeken naar de specifieke wensen en behoeften van jouw organisatie en de doelgroep waar jullie je hoofdzakelijk op richten. Op basis van deze input, worden er bijpassende visuele middelen en richtlijnen opgesteld. Dit zorgt ervoor, dat wanneer verschillende partijen aan de slag gaan, het resultaat nog steeds in lijn ligt en herkenbaar is voor jouw bedrijf. Een infographic huisstijl voor jouw organisatie houdt in elk rekening met de doelgroep, duidelijkheid en de gewenste uitstraling. Hieronder meer over deze drie focuspunten:

1. Doelgroep

Het bepalen van een infographic huisstijl is voor een groot deel afhankelijk van jullie primaire doelgroep. Denk aan eisen met betrekking tot leesbaarheid en toegankelijkheid. Moet er bijvoorbeeld rekening worden gehouden met verminderde taal- of leesvaardigheden, of heeft het publiek geen moeite met (begrijpend) lezen? Beschikt de doelgroep over weinig of juist heel veel achtergrondkennis over het onderwerp? Dit alles mede bepaalt hoe de infographic opgebouwd moet worden en eruit moet komen te zien: van tekstgrootte tot kleurgebruik. Van keuze voor een bepaald type illustratie tot het detail dat wordt getoond.


2. Duidelijkheid

De meeste organisaties hebben één of meerdere thema’s die centraal staan in hun diensten.

Dit kan heel concreet zijn, zoals de fiets van een fietsproducent of aanpassingen in de leefomgeving door de gemeente. Maar dit kan ook abstracter zijn, zoals de dienstverlening van een bedrijf dat data analyseert of beleidsplannen die worden ontwikkeld bij Rijksoverheid. Verschillende soorten onderwerpen brengen ook verschillende visualisatie behoeften met zich mee. De illustratiestijl moet dus zo worden gekozen dat het de inhoud op juiste wijze kan verhelderen. Aan de ene kant moet de stijl voldoende breed worden opgezet om verschillende onderwerpen te ondervangen, en aan de andere kant vrij genoeg om niet ten onder te gaan aan de eigen regels.

3. Uitstraling

De infographic huisstijl moet natuurlijk aansluiten bij de kernwaarde en bestaande uitstraling van je organisatie. De ‘normale’ huisstijl wordt dan ook als uitgangspunt gebruikt om op voort te borduren. In de meeste gevallen biedt een ‘normale’ huisstijl niet voldoende richtlijnen om een hele infographic stijl op te baseren. Deze moet dan worden uitgebreid waarbij de kernwaarden en herkenbare elementen van jouw organisatie behouden blijven. Dit zorgt ervoor dat de infographics een consistent geheel vormen met de andere communicatiemiddelen van het bedrijf.



Hulp nodig bij het ontwikkelen van goede richtlijnen? Bij Jaaf helpen we je graag te bepalen wat de behoeften en wensen zijn voor jouw organisatie en ontwikkelen samen met jullie een infographic stijl. Nieuwsgierig naar onze werkwijze?

Mail esther@jaafdesign.nl




0 keer bekeken
Jaaf Design b.v.

Joan Muyskenweg 62

1114 AN Amsterdam

  • Instagram Jaaf Design
  • Facebook Jaaf Design
  • LinkedIn Esther Rookhuijzen

Kvk 75987783  |  BTW 860469025.B.01