• Lia Xing

Vertel het via visuele communicatie


Onbewust kennen en begrijpen we allemaal veel vormen van visuele communicatie. We lezen data uit grafieken en diagrammen en snappen de weergave van een grondgebied in landkaarten.


We communiceren visueel ook via kleur. Denk maar aan het verschil in betekenis tussen rood en groen. Een illustratie spreekt visueel misschien nog wel het meest voor zich. Illustraties liggen dicht bij onze eigen fysieke belevingswereld. Information design maakt gebruik van al deze visuele tools om gecombineerd met tekst, informatie over te dragen. Visueel breng je genuanceerd en helder informatie over als je tenminste bewust gebruik maakt van de verschillende visuele elementen. Het combineren van deze elementen is nog beter. Dat effect levert meer op. Één en één is drie tenslotte. Je kent het wel. Wat zijn de verschillende visuele elementen?



Header en footer in de basis Een infographic, webpagina of social media post begint altijd met een header waar in elk geval de titel en het bedrijfslogo in staat. Dit is vaak een terugkerend onderdeel, een element wat je vaker gebruikt en ziet. Het is daarmee een krachtig visueel element wat zorgt voor consistentie tussen verschillende infographics. Dat geldt uiteraard ook voor een footer.



Kleur toevoegen Een belangrijk communicatie-element is kleur. Door juist kleurgebruik creëer je visuele herkenbaarheid. Kleur brengt subtiele nuances aan en trekt de aandacht. In het kleurenpalet van een corporate huisstijl zijn de kleuren vaak beperkt om visuele eenheid te behouden. In sommige gevallen zijn voor visuele communicatie die kleuren al voldoende. Als je meer gelaagdheid wil creëren is het handig het gebruikelijke palet wat uit te breiden.



Illustrerende illustraties

Een illustratie is een visuele toelichting of ondersteuning van een verhaal of beschrijving. Illustraties zijn vaak tekeningen

Op welke manier kan je ze inzetten?

  • Om direct informatie over te dragen over de eigenschappen van een product of een specifieke instructie.

  • Om contextuele informatie te verschaffen over de setting of situatie van de hoofdboodschap ->

  • Editorial illustrations vatten in 1 beeld de kern van het verhaal samen. Dit triggert en is gemakkelijk te onthouden.

Om visuele ondersteuning te bieden bij het weergeven van een intentie, sfeer of om de tekst te doorbreken.


Iconische herkenbaarheid Iconen zijn een specifiek soort illustraties die op grafische wijze de essentie van een bepaalt onderwerp symboliseren. De kracht van een icoon ligt in herkenbaarheid en simpliciteit. In een serie van meerdere onderwerpen kan er bijvoorbeeld een iconenbibliotheek worden ontwerpen die een visuele eenheid vormt.



Foto’s trekken aandacht Foto’s zet je in principe op dezelfde manier in als illustraties. Foto’s bevatten veel detail en trekken sterk de aandacht. Met bewust fotogebruik kun je dan ook veel bijdragen aan de visuele communicatie.





Alle kaarten op tafel Kaarten worden gebruikt om grondgebieden te representeren. Het interessante aan deze kaarten is dat ze heel veel contextuele informatie bevatten, maar je er ook veel specifieke informatie aan kan koppelen zoals data-gegevens en locaties. Als je organisatie veel gebruik maakt van kaarten is het belangrijk om de opmaak ook de juiste aandacht te geven. Welke informatie moet er wel of niet op? Wel waterwegen, maar geen overige infrastructuur? Alleen gemeentes? Of ook type bebouwing? Is een 2D kaart afdoende of is een derde dimensie wenselijk om ook de grondlagen te tonen? Vragen die je jezelf dan kan afvragen.



Data doet ertoe Data geef je weer in grafieken en diagrammen of geordend in tabellen. In combinatie met illustraties en juist kleurgebruik leveren grafieken en diagrammen visueel en inhoudelijk een sterke bijdrage aan een verhaal. Communiceert jouw bedrijf veel data? Dan is het misschien de moeite waard om richtlijnen voor de vormgeving van de data op te nemen in de huisstijl gids!



Of je deze visuele elementen nou toepast op een infographic, webpagina of social media post, de visuele regels zijn in alle gevallen gelijk. Wat niet gelijk is, is de aanpak. De ene grafiek is de andere niet. Vraag je bij elke combinatie af, welke het beste werkt en welke combinatie niet alleen mooi is, maar ook zeker weten leidt tot dat synergie-effect.


Op zoek naar de juiste visuele tools?

Wij helpen je graag verder!

hello@jaafdesign.nl

085 - 88 82 688


18 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
Jaaf Design b.v.

Joan Muyskenweg 62

1114 AN Amsterdam

  • Instagram Jaaf Design
  • Facebook Jaaf Design
  • LinkedIn Esther Rookhuijzen

Kvk 75987783  |  BTW 860469025.B.01