Nielsen
Inzicht in grote sportevents
Uitdaging: Hoe zorg je ervoor dat iedereen naar een wedstrijd kijkt? Dat fans op het puntje van hun stoel zitten van spanning? Hoe blijf je als sport relevant, hoe blijf je groeien? Dat zijn vragen die Nielsen met hun data kan beantwoorden. Jaaf hielp mee aan het beschikbaar maken van deze data voor interpretatie.
Oplossing: Voor ’s werelds 20 grootste toernooien hebben we een serie van 20 rapportages ontworpen met heldere data visualisaties. Die maken het eenvoudig trends te ontdekken en waardevolle inzichten te verkrijgen. In de juiste context krijgen data betekenis.
Data visualisatie, Whitepaper






Nielsen
Inzicht in grote sportevents
Uitdaging: Hoe zorg je ervoor dat iedereen naar een wedstrijd kijkt? Dat fans op het puntje van hun stoel zitten van spanning? Hoe blijf je als sport relevant, hoe blijf je groeien? Dat zijn vragen die Nielsen met hun data kan beantwoorden. Jaaf hielp mee aan het beschikbaar maken van deze data voor interpretatie.
Oplossing: Voor ’s werelds 20 grootste toernooien hebben we een serie van 20 rapportages ontworpen met heldere data visualisaties. Die maken het eenvoudig trends te ontdekken en waardevolle inzichten te verkrijgen. In de juiste context krijgen data betekenis.
Data visualisatie, Whitepaper
FIFA
Van tig data naar duidelijk verhaal
Uitdaging: Voetbal wereldwijd naar een hoger niveau tillen. Hiertoe onderzocht de FIFA in 200 landen hoe voetbal daar is gestructureerd. Ze verzamelde meer dan 1.000.000 datapunten. Grote vraag: hoe vertaal je al die data naar een duidelijk en toegankelijk verhaal? En dat in 200 rapporten!
De oplossing: We ontwierpen een flexibel template voor het rapport. Dat was toepasbaar voor alle landen, omdat we rekening hielden met de spreiding van data en tekst. Om het proces van het invullen van dit template gemakkelijker te maken, koppelden we er een CMS aan. Op het hoogtepunt schreven er 75 mensen tegelijk aan mee!
Data visualisatie, rapport, consultancy






FIFA
Van tig data naar duidelijk verhaal
Uitdaging: Voetbal wereldwijd naar een hoger niveau tillen. Hiertoe onderzocht de FIFA in 200 landen hoe voetbal daar is gestructureerd. Ze verzamelde meer dan 1.000.000 datapunten. Grote vraag: hoe vertaal je al die data naar een duidelijk en toegankelijk verhaal? En dat in 200 rapporten!
De oplossing: We ontwierpen een flexibel template voor het rapport. Dat was toepasbaar voor alle landen, omdat we rekening hielden met de spreiding van data en tekst. Om het proces van het invullen van dit template gemakkelijker te maken, koppelden we er een CMS aan. Op het hoogtepunt schreven er 75 mensen tegelijk aan mee!
Data visualisatie, rapport, consultancy

Neste MY SAF
Duurzaam en verder vliegen
Uitdaging: Hoe Neste van recyclebare, ruwe materialen tot bio-kerosine komt, is tamelijk (lees: extreem) technisch. Maar het gebruik ervan is heel praktisch: het brengt vliegtuigen verder en een duurzame toekomst van de luchtvaart dichterbij. Neste vroeg hulp bij het uitleggen van dit verhaal, Jaaf stapte aan boord.
De oplossing: We ontwierpen een set panoramische illustraties, bij wijze van storyboard voor hun ‘explanimation’ en social media posts.
Animatie, illustratie, social media, storyboarding




Neste MY SAF
Duurzaam en verder vliegen
Uitdaging: Hoe Neste van recyclebare, ruwe materialen tot bio-kerosine komt, is tamelijk (lees: extreem) technisch. Maar het gebruik ervan is heel praktisch: het brengt vliegtuigen verder en een duurzame toekomst van de luchtvaart dichterbij. Neste vroeg hulp bij het uitleggen van dit verhaal, Jaaf stapte aan boord.
De oplossing: We ontwierpen een set panoramische illustraties, bij wijze van storyboard voor hun ‘explanimation’ en social media posts.
Animatie, illustratie, social media, storyboarding
Op weg naar online succes
Uitdaging: Google Mijn Bedrijf is een gaaf initiatief waarmee bedrijven zich kunnen profileren. Maar hoe leg je aan een MKB’er uit wat het is en hoe je het eenvoudig in kan zetten voor je bedrijf? Tijdens een eenjarig programma werkte Jaaf intensief met een geselecteerde groep eindgebruikers aan een begrijpelijke klantreis.
Oplossing: Jaaf ontwikkelde visuele instructies en overzichtelijke roadmaps. Die toetsten we in wekelijkse sessies met de eindgebruikers.
Infographic, Illustratie


Op weg naar online succes
Uitdaging: Google Mijn Bedrijf is een gaaf initiatief waarmee bedrijven zich kunnen profileren. Maar hoe leg je aan een MKB’er uit wat het is en hoe je het eenvoudig in kan zetten voor je bedrijf? Tijdens een eenjarig programma werkte Jaaf intensief met een geselecteerde groep eindgebruikers aan een begrijpelijke klantreis.
Oplossing: Jaaf ontwikkelde visuele instructies en overzichtelijke roadmaps. Die toetsten we in wekelijkse sessies met de eindgebruikers.
Infographic, Illustratie
Waternet
Alle neuzen dezelfde kant op
Uitdaging: Waternet is een grote en complexe organisatie, die haar interne dienstverlening wilde verbeteren. Doel was zoveel mogelijk services onder te brengen in een online portal en waar nodig maatwerk te leveren. Daartoe was het noodzakelijk de verschillende standpunten, belangen en behoeften binnen de organisatie in kaart te brengen. Jaaf heeft de interne discussie hierover gefaciliteerd.
Oplossing: In een serie workshops hebben we de organisatie geholpen de vraagstelling te verhelderen. In groepsdiscussies gingen we aan de slag met een visuele toolkit en werden ideeën direct op papier gezet. Gaandeweg werden verbanden gelegd en werd voor iedereen het doel duidelijk.
Illustratie, infographic, workshop







Waternet
Alle neuzen dezelfde kant op
Uitdaging: Waternet is een grote en complexe organisatie, die haar interne dienstverlening wilde verbeteren. Doel was zoveel mogelijk services onder te brengen in een online portal en waar nodig maatwerk te leveren. Daartoe was het noodzakelijk de verschillende standpunten, belangen en behoeften binnen de organisatie in kaart te brengen. Jaaf heeft de interne discussie hierover gefaciliteerd.
Oplossing: In een serie workshops hebben we de organisatie geholpen de vraagstelling te verhelderen. In groepsdiscussies gingen we aan de slag met een visuele toolkit en werden ideeën direct op papier gezet. Gaandeweg werden verbanden gelegd en werd voor iedereen het doel duidelijk.
Illustratie, infographic, workshop
Royal HaskoningDHV
Draagvlak voor innovatie waterzuivering
Uitdaging: Royal HaskoningDHV doet onderzoek naar innovatieve oplossingen voor (industriële) waterzuivering. Die oplossingen vereisen ingrijpende aanpassingen bij waterzuiveringsbedrijven. Goede informatie en communicatie moeten draagvlak creëren om daarin te investeren. Jaaf heeft hiervoor haar expertise ingezet.
Oplossing: Met een reeks van infographics hebben we de onderdelen van het proces en de gevonden oplossingen inzichtelijk en begrijpelijk gemaakt. We hebben deze infographics zo ontworpen, dat ze kunnen worden opgesplitst in kleinere onderdelen. Handig voor social media.
Infographic, illustratie, wireframing





Royal HaskoningDHV
Draagvlak voor innovatie waterzuivering
Uitdaging: Royal HaskoningDHV doet onderzoek naar innovatieve oplossingen voor (industriële) waterzuivering. Die oplossingen vereisen ingrijpende aanpassingen bij waterzuiveringsbedrijven. Goede informatie en communicatie moeten draagvlak creëren om daarin te investeren. Jaaf heeft hiervoor haar expertise ingezet.
Oplossing: Met een reeks van infographics hebben we de onderdelen van het proces en de gevonden oplossingen inzichtelijk en begrijpelijk gemaakt. We hebben deze infographics zo ontworpen, dat ze kunnen worden opgesplitst in kleinere onderdelen. Handig voor social media.
Infographic, illustratie, wireframing
Gemeente Rotterdam
Betrokkenheid via toegankelijke data
Uitdaging: Elke gemeente is verplicht de stemuitslagen openbaar te delen. Maar waarom in saaie tabellen als het ook veel aantrekkelijker kan? Juist! Dit was de gedachte van Gemeente Rotterdam toen ze bij Jaaf aanklopten.
Oplossing: Omdat ras-Rotterdammers gehecht zijn aan hun buurt, hebben we elke wijk herkenbaar in beeld gebracht op een interactieve kaart. Per buurt, wijk en zelfs per stembureau kunnen burgers de uitslagen terugvinden. Toegankelijk en aantrekkelijk.
Micro-site, infographic, illustratie





Gemeente Rotterdam
Betrokkenheid via toegankelijke data
Uitdaging: Elke gemeente is verplicht de stemuitslagen openbaar te delen. Maar waarom in saaie tabellen als het ook veel aantrekkelijker kan? Juist! Dit was de gedachte van Gemeente Rotterdam toen ze bij Jaaf aanklopten.
Oplossing: Omdat ras-Rotterdammers gehecht zijn aan hun buurt, hebben we elke wijk herkenbaar in beeld gebracht op een interactieve kaart. Per buurt, wijk en zelfs per stembureau kunnen burgers de uitslagen terugvinden. Toegankelijk en aantrekkelijk.
Micro-site, infographic, illustratie
Jane Goodall Instituut
Successen en plannen delen
Uitdaging: Dankzij de steun van talloze vrijwilligers en donateurs heeft het Jane Goodall Instituut zich afgelopen jaren met succes ingezet voor de bescherming van chimpansees. Het instituut wilde hen niet alleen bedanken maar ook de behaalde successen en toekomstplannen met hen delen. Jaaf ontwierp hun jaarverslag.
Oplossing: Met sprekende visualisaties brachten we de projecten in beeld en gaven we context aan de cijfers. In een helder overzicht zijn de investeringen en behaalde resultaten eenvoudig terug te vinden.
Rapport, data visualisatie, Infographic






Jane Goodall Instituut
Successen en plannen delen
Uitdaging: Dankzij de steun van talloze vrijwilligers en donateurs heeft het Jane Goodall Instituut zich afgelopen jaren met succes ingezet voor de bescherming van chimpansees. Het instituut wilde hen niet alleen bedanken maar ook de behaalde successen en toekomstplannen met hen delen. Jaaf ontwierp hun jaarverslag.
Oplossing: Met sprekende visualisaties brachten we de projecten in beeld en gaven we context aan de cijfers. In een helder overzicht zijn de investeringen en behaalde resultaten eenvoudig terug te vinden.
Rapport, data visualisatie, Infographic
Gezonde School
In discussie over lastige thema’s
Uitdaging: Hoe ga je als docent in gesprek met leerlingen over relaties en seksualiteit? Over zaken als mediagebruik, roken en alcohol- en drugspreventie? Om dit soort thema’s bespreekbaar te maken heeft de Gezonde School samen met Jaaf een serie discussiekaarten ontwikkeld.
Oplossing: We hebben een set handzame discussiekaarten ontworpen met relevante stellingen en tips rond 10 thema’s. Aantrekkelijk om te zien en vooral praktisch in gebruik!
Illustratie





Gezonde School
In discussie over lastige thema’s
Uitdaging: Hoe ga je als docent in gesprek met leerlingen over relaties en seksualiteit? Over zaken als mediagebruik, roken en alcohol- en drugspreventie? Om dit soort thema’s bespreekbaar te maken heeft de Gezonde School samen met Jaaf een serie discussiekaarten ontwikkeld.
Oplossing: We hebben een set handzame discussiekaarten ontworpen met relevante stellingen en tips rond 10 thema’s. Aantrekkelijk om te zien en vooral praktisch in gebruik!
Illustratie
Hypercube Business Innovation
Voorspellen op basis van data
Uitdaging: Wat bepaalt of een sportwedstrijd er toe doet of niet? Hoe creëer je een spannende competitie? Hoe zorg je dat een spel blijft boeien? Hypercube beantwoordt dit soort vragen met rekenkundige modellen, waarmee ze ideale competitieschema’s voorspellen. Jaaf hielp mee om de uitkomsten van die modellen vorm te geven.
Oplossing: We hebben de afzonderlijke elementen gevisualiseerd in de juiste verhouding tot elkaar. Zo hebben we een beeld gecreëerd waarin elke club, wedstrijd en mogelijke route naar de top een plek heeft gekregen in het grotere geheel van de competitie.
Data visualisatie, wireframes, workshop, infographic








Hypercube Business Innovation
Voorspellen op basis van data
Uitdaging: Wat bepaalt of een sportwedstrijd er toe doet of niet? Hoe creëer je een spannende competitie? Hoe zorg je dat een spel blijft boeien? Hypercube beantwoordt dit soort vragen met rekenkundige modellen, waarmee ze ideale competitieschema’s voorspellen. Jaaf hielp mee om de uitkomsten van die modellen vorm te geven.
Oplossing: We hebben de afzonderlijke elementen gevisualiseerd in de juiste verhouding tot elkaar. Zo hebben we een beeld gecreëerd waarin elke club, wedstrijd en mogelijke route naar de top een plek heeft gekregen in het grotere geheel van de competitie.
Data visualisatie, wireframes, workshop, infographic
Gemeente Amsterdam
Complexiteit in kaart
Uitdaging: Van renovatie van kademuren tot het creëren van een veilige én groene stadsomgeving: de Gemeente Amsterdam heeft hierbij de inzet en draagkracht nodig van al haar inwoners. De gemeente ontwikkelt plannen en beleid om ervoor te zorgen dat Amsterdam een fijne plek is en blijft om te wonen, te ondernemen en op bezoek te gaan. Jaaf heeft bijgedragen aan deze ambitie.
Oplossing: In samenwerking met de Gemeente Amsterdam hebben we een serie infographics ontworpen. Met visuele middelen brengen we de complexiteit van vraagstukken in kaart en leggen we beleid uit. Dat geeft inzicht aan alle betrokkenen.
Infographic, illustratie





Gemeente Amsterdam
Complexiteit in kaart
Uitdaging: Van renovatie van kademuren tot het creëren van een veilige én groene stadsomgeving: de Gemeente Amsterdam heeft hierbij de inzet en draagkracht nodig van al haar inwoners. De gemeente ontwikkelt plannen en beleid om ervoor te zorgen dat Amsterdam een fijne plek is en blijft om te wonen, te ondernemen en op bezoek te gaan. Jaaf heeft bijgedragen aan deze ambitie.
Oplossing: In samenwerking met de Gemeente Amsterdam hebben we een serie infographics ontworpen. Met visuele middelen brengen we de complexiteit van vraagstukken in kaart en leggen we beleid uit. Dat geeft inzicht aan alle betrokkenen.
Infographic, illustratie