Informatiebehoefte in tijden van crisis
Voor iedereen verandert nu veel door het coronavirus. Een tijd waarin voor de een de vraag het aanbod overstijgt en voor een ander het werk compleet stilvalt. Goed communiceren is in alle gevallen essentieel, of het nu om damage control gaat, aanspreken van nieuwe markten of het structureren van thuiswerken.
Snel en duidelijk communiceren
De informatiebehoefte is enorm. De manier waarop we werken en communiceren verandert naar voornamelijk digitaal. Duidelijke informatie geeft richting. Klanten en stakeholders willen weten waar ze aan toe zijn. Net als bezorgde inwoners en onzekere medewerkers. Of wat dacht je van de online lesprogramma’s, of de richtlijnen die thuis lesgevende ouders nodig hebben?
1. Communiceren naar buiten toe
Wat kunnen mensen verwachten van je, waarom en wanneer? Een duidelijke mailing of social media post kan al een heleboel verduidelijken. Zelf als er niets verandert, is dat het communiceren waard. Omdat er veel informatie verspreid wordt, zorg je ervoor dat je boodschap snel begrepen wordt en opvalt.
2. Communiceren naar en met medewerkers
Bedrijfsprocessen zijn plots veranderd. Wat wel en wat niet te doen als je te maken hebt met klanten en hoe gaan collega’s onderling met elkaar om?
Door helder intern te communiceren geef je rust en overzicht. Wij bij Jaaf hebben bijvoorbeeld een remote work handboek waar o.a. staat omschreven welke cloud programma’s we gebruiken en op welke momenten we vergaderingen hebben. Bij ons is dat 3x per dag via Hangouts en daarnaast staat Slack bijvoorbeeld aan. Wij zijn met 8 man (of eigenlijk vrouw), is je team (veel) groter dan kan zo’n remote work handboek ook een communicatieschema bevatten omdat je niet wilt dat iedereen op elk moment ge-appt, geslackt en gemaild wordt. Vergeet ook niet een lijst met wie waar verantwoordelijk voor is toe te voegen. Juist nu is het belangrijk te omschrijven wie welke taak op zich neemt, door gebrek aan zicht. Deze afstand vraagt van de werkgevers extra vertrouwen en van de medewerkers een beroep op hun verantwoordelijkheidsgevoel. Ook behoefte aan een ‘remote work handboek’ template? Mail ons even, we delen deze graag.
3. Het werk verandert
Veranderlijke tijden vragen om een flexibele organisatie.
- Worden je events gecanceld? Wellicht kunnen ze online doorgaan met een gaaf powerpoint deck.
- Geen fysieke sales afspraken? Hangouts, Skype en vele andere systemen bieden een uitkomst, zorg voor een goed digitaal portfolio om te kunnen delen.
- Medewerkers op de bank? Misschien valt er nog eea te doen ‘aan’ het bedrijf? Die website die toch al opnieuw moest, een social media kalender optuigen en kennis artikelen schrijven zodat je weer een tijd vooruit kan?
Download onze poster ‘maatregelen op de werkvloer’
Onze visuele communicatie maakt data, informatie en processen inzichtelijk. We maakten voor jou deze poster met de uitwerkingen van de corona-maatregelen op de werkvloer. Delen, uitprinten en zoveel mogelijk ophangen op zichtplekken. Samen staan we sterker tegen het coronavirus!
Succes tijdens deze veranderlijke tijd,
Team Jaaf