3 min. read | augustus 24, 2023 door Cleo

Podcast: Designers Inc. met Esther Rookhuijzen

In Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: ondernemer, art director en information designer, onze eigen Esther Rookhuijzen!

In de podcast verteld Esther van alles over design, wat er achter de schermen allemaal gebeurt wanneer je een design studio runt en daarnaast ook nog interim art director bent.

Beluister het interview met Esther

Liever lezen? Lees dan hieronder het artikel!

Tekst door Viveka van de Vliet

Ondernemer, art director en information designer Esther Rookhuijzen is eigenaar van Jaaf (de naam betekent overigens niks). Meer dan dertien jaar geleden richtte ze dit ontwerpbureau gespecialiseerd in Information Design op. Momenteel leidt ze een team van ongeveer negen ontwerpers en werken ze aan complexe vraagstukken voor hun klanten. Hoe complexer de uitdaging, hoe groter de voldoening.

“Wij bijten ons vast in het ontrafelen van zeer complexe vragen door intensieve sessies met de opdrachtgevers te doen; we zitten aan tafel met de mensen die de plannen hebben bedacht en wij brengen die plannen verder.” Dat is waar zij en haar team van experts goed in zijn en waar haar liefde voor het vak ligt.

Rookhuijzen heeft een bijzonder en atypisch portfolio: ze leerde grafisch ontwerpen aan de Sint-Lucas Academie. Omdat destijds de baanvooruitzichten minimaal waren, besloot ze naar de Politieacademie te gaan. Want ook die opleiding tot hoofdagent op straat trok haar vanwege het actief en buiten zijn. De opleiding vormde haar, maar de hiërarchie en werken in loondienst pasten haar niet zo goed en ze miste bovendien de creativiteit.

Wireframen

Terwijl ze in die periode Jaaf oprichtte, volgde ze tevens een opleiding in communicatie, economie en management. Aanvankelijk begon ze met traditionele ontwerpklussen, maar nadat ze de vraag kreeg van Reed Business om hun managementinformatie visueel vorm te geven en ze met succes pionierde met infographics, kreeg ze steeds meer ontwerpklussen in die richting. Nu ligt 80% van Jaaf’s opdrachten op het gebied van information design.

Naast overheidsinstanties zijn het vaak grote internationale opdrachtgevers in de voetbalwereld, zoals UEFA en FIFA, die voortkomen uit het netwerk van Jaaf. Dit komt doordat ze geen specifieke sales- en marketingstrategie hebben, legt Rookhuijzen uit. “Die intensieve persoonlijke samenwerkingen zijn net coachingstrajecten. Het esthetische vormgeven komt helemaal achteraan.

Niet iedereen kan en vindt dat leuk”, zegt ze. Sterker nog: het beginpunt is wireframen: een soort raamwerk waarin alle informatie moet kloppen. “Deze manier houd je juist weg van welke kleuren of lettertype je gebruikt of welk poppetje waar moet staan.”

Full circle

Haar portfolio vormt een mooie cirkel: anderhalf jaar geleden werd ze gevraagd als art-director bij de politie, waar ze verantwoordelijk is voor het coachen van een team van elf vormgevers en het bewaken van de kwaliteit van hun werk en de huisstijl. Hier komt haar kennis van beide werelden samen.

“Die taak zit erop als…?”, vraagt Stavorinus. “Als dit team zelfsturend is op zo’n manier dat ze met plezier eigenaarschap ervaren binnen een hiërarchische en langzaam veranderende organisatie. Ik plant een zaadje dat hopelijk leidt tot een langdurig verandering waarbij de waarde van communicatie en information design duidelijk is en naar een hoger plan is gebracht. Want in steeds complexere organisaties die kampen met personeelstekorten, zoals ook de politie, is snelle informatiedeling belangrijk”, weet ze.

Ons beter leren kennen?