Scrollytelling: say what?
We krijgen vaak de vraag: een skrollie? Wat is dat nou weer? Nou, heel letterlijk, een middel om mee te scrollen. In tijden van doelloos scrollen is er nu ook zinvol scrollen, namelijk het scrollen terwijl een informatief verhaal zich ontvouwt. Scrollytelling is een innovatieve en interactieve manier om verhalen te vertellen. Het combineert de techniek van websites (scrolly) met een sterke verhaallijn (storytelling) om een boeiende gebruikerservaring te creëren. Maar wat houdt het precies in?
Een scrolly is een enkele webpagina (one-pager) waar de gebruiker al scrollend, op eigen tempo, langs stukjes informatie wordt geleid. Zo blijf je als kijker lekker ‘in controle’. Door gebruik te maken van rijke media zoals illustraties, video’s, animaties en zelfs 3D-elementen, presenteert scrollytelling informatie op een toegankelijke en visueel aantrekkelijke manier.
Het unieke aan een scrolly pagina is de mogelijkheid om informatie op diverse manieren over te brengen. Dit maakt het ideaal om complexe informatie te verhelderen. Naast dat de gebruiker controle heeft over de snelheid waarmee de informatie wordt verkend, kun je ook meer gelaagdheid aanbrengen door verdiepende informatie toegankelijk te maken via pop-ups, filters of doorklikmogelijkheden. Zo is de informatie duidelijk gestructureerd zonder dat nuance verloren gaat. Je kunt zelfs de gebruiker het verloop van het verhaal laten bepalen door actief te vragen om input. Al deze elementen versterken de betrokkenheid van de gebruiken en leiden tot een diepere verbinding met de inhoud. En allemaal doordat de gebruiker actief deelneemt aan het verhaal dankzij het scrollen!
Denk even aan Hyves, 20 jaar geleden hét social media platform (inclusief Windows 98 pc en traag internet over de telefoonlijn). Vergelijk dat met de social platformen van tegenwoordig die via razendsnel internet en je smartphone constant binnen handbereik liggen. De ontwikkeling van hardware en software voor het web heeft de afgelopen decennia een enorme vlucht genomen. De ontwikkelde tools zijn niet alleen handig om je nieuwe outfit online te bestellen, om mee te navigeren naar je volgende vakantiebestemming of je sportieve prestaties mee bij te houden. Al deze tools en technieken zijn ook ideaal toepasbaar voor het verhelderen en verbeelden van complexe verhalen. Dankzij dit jarenlange voorwerk (dank daarvoor) is de ervaring van een scrolly pagina verrassend intuïtief.
Een innovatieve en interactieve manier om verhalen te vertellen
Waarom nu? Het bouwen van webpagina’s is tegenwoordig veel laagdrempeliger geworden. Waar je vroeger torenhoge development kosten had, kun je nu relatief betaalbaar een indrukwekkende scrollytell pagina bouwen. Dit maakt het mogelijk om al deze technieken niet alleen toe te passen voor volledige websites, maar ook voor specifieke doeleinden. En laat nou aan de gebruikerszijde ‘in controle zijn’, en ‘scrollen’ ook voor de gebruiker helemaal van deze tijd zijn.
Wanneer is scrollytelling interessant? Eigenlijk in alle gevallen waarin je een complex verhaal wilt overbrengen met gebruik van verschillende digitale media. Enkele voorbeelden:
- In het knap gemaakte voorbeeld The Atlas of Moons van National Geographic worden animaties, infographics en pop-ups gebruikt om wetenschappelijke bevindingen over de manen in ons zonnestelsel uit te leggen.
- Als voorloper was Apple uiteraard vroeg bij scrollytelling. Bekijk hoe zij op indrukwekkende wijze de unieke kenmerken en voordelen van de nieuwste iMac presenteren in deze scrolly.
- Op originele en meeslepende wijze een journalistiek verhaal vertellen? Snow fall: the avalanche at tunnel creek door de New York Times wordt door velen gezien als mijlpaal in scrollytelling. The Pudding staat bekend om hun innovatieve en creatieve toepassing van illustraties, interactiviteit en technieken om essays te verbeelden, hier een greep uit vele voorbeelden.
- Onze opdrachtgever, ROM, helpt ondernemingen in regio Utrecht met innovatieve en ambitieuze plannen. In een korte tijd zijn ze uitgegroeid tot een organisatie met serieus impact. En dat kunnen ze bewijzen, met data, veel data. Maar hoe vertel je dat verhaal kort, krachtig en net zo innovatief als ze zelf zijn? Met een scrolly!
Al deze toepassingen en meer zijn geschikt om via scrollytelling informatieve verhalen tot een originele, boeiende en aantrekkelijke ervaring te transformeren.
Hebben we je nieuwsgierig gemaakt? Neem contact met ons op en we vertellen je er graag meer over!