Vijf trends die 2025 vormgeven
Of je nu wordt weggeblazen door scrollytelling, verwonderd raakt door bewegende visuals of een AI-suggestie net dat laatste zetje geeft – het is duidelijk: de toekomst van design is spannend. En weet je wat? We kunnen niet wachten om deze trends tot leven te brengen in onze projecten. Want bij Jaaf Design geloven we dat design niet alleen gezien, maar beleefd moet worden.
De trends die we in 2025 kunnen verwachten (wij zijn fan).
1. Scrollend de toekomst in
Wij zijn heel erg fan van deze trend. ‘Scrollies’ noemen wij het, we hebben het over: scrollytelling. Het transformeert een verhaal op een webpagina of website tot een dynamische ervaring die letterlijk onder je vingers tot leven komt. Simpelweg scrollen, dat is het enige wat je doet. Vandaar de naam ‘scrollytelling’. De term storytelling krijgt hier een visuele boost; in plaats van losse blokken tekst en beeld, vloeit alles naadloos in elkaar. Denk aan parallax-effecten, vloeiende overgangen, animaties en intuïtieve navigatie. Klinkt veelbelovend toch? Bekijk hier een gaaf voorbeeld.
2. AI als creatief maatje
AI is niet langer een buzzword, het is je nieuwe sparring partner in crime. Of het nu gaat om het razendsnel genereren van schetsen of het houden van een intensieve brainstorm sessie. AI maakt het leven net een tikkeltje simpeler. Wat het echt waardevol maakt, is hoe het ons de ruimte geeft om te focussen op wat er echt toe doet: creativiteit, impact maken en menselijke verbinding. Misschien is in de nabije toekomst ook het eindresultaat goed genoeg, maar vooralsnog kunnen we nog niet vertrouwen op daadwerkelijke visuele output van AI. Het neemt ons werk niet over, maar het helpt mee met het versnellen van de onderzoeksfase. Het is AI die versnelt en het zijn de designers die het verschil maken. (Meer weten, luister onze podcast over AI en creativiteit).
3. Inclusiviteit als kernwaarde
Toegankelijkheid en inclusiviteit zijn geen nice-to-have meer, het is een must. Websites die alleen mooi zijn, maar niet voor iedereen bruikbaar? Niet meer van deze tijd. Van leesbare kleurcontrasten tot intuïtieve navigatie en zelfs beschrijvingen voor visueel beperkte gebruikers – design anno 2025 is er voor iedereen. Toegankelijkheid is bij ons ook een van onze kern missies: informatie zo ontrafelen en presenteren dat het voor de meerderheid begrijpelijk wordt.
4. Statische visuals? Nope.
In 2025 draait alles om beweging. Micro-animaties en UI motion design leiden gebruikers subtiel door je website heen. Het wordt veel toegepast binnen scrollytelling, wat we eerder hebben besproken. Denk aan knoppen die zachtjes pulseren, illustraties die tot leven komen terwijl je scrollt, en grafieken die dynamisch groeien. Deze kleine details maken een groot verschil, omdat ze gebruikers niet alleen begeleiden, maar ook verrassen. Bekijk hier een voorbeeld van motion en animaties binnen een e-commerce platform.
5. Data tot leven brengen
Dat data in de ‘trend top 5’ staat, verbaast ons niets. De dataverzameling woede (soort van goudkoorts maar dan met nulletjes en eentjes) is ver van over. Datavisualisatie in het aankomende jaar gaat verder dan statische grafieken en tabellen. Het draait om het creëren van ervaringen die de kijker echt begrijpen en betrekken. Met de nieuwste tools en trends, kunnen er interactieve grafieken en dashboards gemaakt worden die complexe informatie niet alleen toegankelijk maken, maar ook memorabel. Goede datavisualisatie heeft de kracht om een verhaal over te brengen dat overtuigt en motiveert tot actie op een manier die tekst of cijfers alleen nooit zouden kunnen bereiken. In dit informatietijdperk is data niet langer de bijzaak, maar het hart van elk verhaal.